Analityk
systemów teleinformatycznych
6 przeprowadza analizę możliwości zastosowania rozwiązań teleinformatycznych w celu automatyzacji
1 wybranych procesów w przedsiębiorstwie klienta.
Opis pracy
Analityk systemów teleinformatycznych współpracuje z klientem w celu opisania procesów biznesowych, jakie funkcjonują w danym przedsiębiorstwie. Ustala, które procesy mogą być zautomatyzowane.
Celem pracy w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych jest:
- przeprowadzenie analizy funkcjonowania technologii teleinformatycznych w kontekście konkretnego zastosowania,
- sporządzenie opisu procesów biznesowych funkcjonujących w przedsiębiorstwie klienta i ustalenie, które z nich mogą być zautomatyzowane,
- przygotowanie na bazie modelu biznesowego analizy systemowej (notacji
5) zawierającej opisy funkcjonalne, niefunkcjonalne oraz procesowe systemu wraz z określeniem jego istotnych warunków i ograniczeń również w formie diagramów struktur
2 i zachowań
3.
Analityk systemów teleinformatycznych jest odpowiedzialny za prawidłowe zinterpretowanie potrzeb biznesowych oraz ich przełożenie na wymagania funkcjonalne
8, wymagania niefunkcjonalne
9 i jakościowe tak, aby dostarczone rozwiązanie systemowe odpowiadało przedstawionym potrzebom.
Osoba pracująca na stanowisku analityk systemów teleinformatycznych dokumentuje swoje prace zgodnie z przyjętymi standardami UML (Unified Modeling Language)
7. Efektem pracy jest dokumentacja opisująca wymagania klienta, pozwalająca na przygotowanie projektu i rozpoczęcie procesu tworzenia oprogramowania.
Powstałe analizy są konsultowane z przedstawicielami i zespołami zamawiającego oraz realizującego projekt tworzenia oprogramowania. W procesie realizacji analityk systemów teleinformatycznych reprezentuje klienta wobec projektantów i programistów.
Zawód analityk systemów teleinformatycznych podlega specjalizacji i profilowaniu z uwagi na różnorodność dziedzin życia, wspieranych przez rozwiązania informatyczne. Poszczególne projekty/systemy teleinformatyczne różnią się od siebie, dlatego mimo podobnych czynności praca analityka nie jest monotonna, środowisko pracy należy uznać za zmienne.
Sposoby wykonywania pracy
Analityk systemów teleinformatycznych wykonuje pracę o charakterze usługowym, w której dominują relacje człowiek – dane. Jego praca polega m.in. na:
- identyfikowaniu procesów w przedsiębiorstwie, które mogą być zautomatyzowane z zastosowaniem systemów teleinformatycznych,
- identyfikowaniu potrzeb klientów i użytkowników w zakresie wymagań funkcjonalnych, niefunkcjonalnych oraz procesowych systemu teleinformatycznego,
- analizowaniu i dokumentowaniu potrzeb klientów i użytkowników w zakresie wymagań funkcjonalnych, niefunkcjonalnych oraz procesowych systemu teleinformatycznego,
- ustalaniu specyficznych wymagań branży i określaniu ich wpływu na system teleinformatyczny,
- ustalaniu wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu teleinformatycznego,
- opracowywaniu dokumentacji systemu teleinformatycznego z uwzględnieniem jego spójności, kompletności i możliwości realizacji,
- konsultowaniu wyników analizy z informatykami – programistami, wykonawcami systemu teleinformatycznego,
- analizowaniu zgłaszanych przez pracowników zmian w systemach teleinformatycznych pod kątem możliwości ich zastosowania,
- udzielaniu wsparcia analitycznego zespołowi realizującemu system teleinformatyczny na etapach projektowania, implementacji
4, testowania oraz wdrożenia systemu,
- przygotowywaniu szkoleń dla ostatecznych użytkowników systemu w zakresie posługiwania się nim,
- zapewnianiu użytkownikom systemu teleinformatycznego wsparcia technicznego na etapie jego stosowania.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. Kompetencja zawodowa.
Warunki pracy
Miejscem pracy w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych są pomieszczenia przeznaczone do szeroko pojętej pracy biurowej, zlokalizowane m.in.:
- w firmie, w której jest zatrudniony,
- w siedzibie klienta, u którego zbiera dane i prowadzi prezentację proponowanych rozwiązań teleinformatycznych, negocjuje warunki umowy,
- we własnym domu lub mieszkaniu, w przypadku wykonywania pracy zdalnie.
Pomieszczenia, gdzie wykonywana jest praca, posiadają zazwyczaj oświetlenie dzienne i sztuczne oraz instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne.
Praca jest wykonywana przeważnie w pozycji siedzącej, umożliwiającej ergonomiczną obsługę sprzętu komputerowego.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Analityk systemów teleinformatycznych w działalności zawodowej wykorzystuje m.in.:
- dobrej klasy komputer przenośny lub stacjonarny z oprogramowaniem biurowym oraz specjalistycznym, wspomagającym proces prowadzonych analiz,
- urządzenia zapewniające dostęp do internetowej sieci przewodowej lub bezprzewodowej,
- drukarkę, niszczarkę, kserokopiarkę, skaner, bindownicę,
- telefon lub inne urządzenia telekomunikacyjne, umożliwiające komunikację ze zleceniodawcą,
- sprzęt do prezentacji multimedialnej (rzutnik, ekran).
Organizacja pracy
Analityk systemów teleinformatycznych przeważnie wykonuje swoją pracę na terenie firmy, w której jest zatrudniony. Jednak z racji tego, że realizacja części zadań zawodowych wymaga częstych i regularnych kontaktów z przedstawicielami klienta bądź użytkownika końcowego, część zadań wykonuje poza stałym miejscem pracy. Czasowo może nim być użyczone pomieszczenie w siedzibie klienta. Pracodawcy w niektórych przypadkach zezwalają także na to, aby cześć zadań zawodowych (np. przygotowywanie prezentacji, obliczeń itp.) analityk systemów teleinformatycznych wykonywał w swoim domu lub mieszkaniu. Praca w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych na ogół jest wykonywana w systemie jednozmianowym, w wymiarze 8 godzin dziennie.
Ze względu na zadaniowy charakter pracy i rozliczanie analityka systemów teleinformatycznych z efektów jego pracy, pracodawcy dopuszczają stosowanie także nienormowanego czasu pracy. W zależności od wielkości firmy, możliwości organizacyjnych pracodawcy oraz złożoności realizowanego projektu, realizacja zadań zawodowych w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych może się odbywać samodzielnie lub zespołowo. Analityk systemów teleinformatycznych wykonując swoje zadania współpracuje m.in. z klientem, projektantem systemów teleinformatycznych i programistami. W przypadku współpracy z zagranicznymi firmami może zachodzić konieczność dostosowania czasu pracy do właściwej strefy czasowej. Osoby specjalizujące się w tej dziedzinie informatyki mogą również założyć własną firmę i świadczyć usługi innym podmiotom.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Analityk systemów teleinformatycznych większość czasu spędza, pracując przy komputerze, wykonując swoje zadania w pozycji siedzącej. Z tego powodu narażony jest m.in. na:
- bóle karku i pleców,
- zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa,
- kifozę piersiową (która może prowadzić do powstania garbu),
- zmiany w układzie kostno-stawowym nadgarstka, zespół cieśni nadgarstka,
- obrzęki nóg (powstawanie żylaków),
- czynniki biologiczne przy słabej wentylacji pomieszczeń.
Czas spędzony przed monitorem komputerowym może powodować:
- uczucie zmęczenia,
- choroby oczu, m.in. zespół suchego oka,
- bóle i zawroty głowy.
W zawodzie analityk systemów teleinformatycznych należy także uwzględnić czynnik stresu, który może wynikać z pracy pod presją czasu (krótkie terminy wykonywania zadania) czy też kontaktów z ludźmi (klientami, programistami, projektantami itp.).
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód analityk systemów teleinformatycznych ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność narządu wzroku,
- ogólna wydolność fizyczna,
- sprawność narządu słuchu,
- sprawność układu kostno-stawowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- ostrość wzroku,
- rozróżnianie barw,
- ostrość słuchu,
- spostrzegawczość,
- zręczność rąk,
- zręczność palców,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa;
w kategorii sprawności i zdolności
- dobra pamięć,
- rozumowanie logiczne,
- uzdolnienia organizacyjne,
- zdolność analizowania i systematyzowania złożonych problemów,
- zdolność koncentracji uwagi;
w kategorii cech osobowościowych
- dążenie do osiągania celów,
- dbałość o jakość pracy,
- dokładność,
- gotowość do dzielenia się wiedzą,
- gotowość do pracy indywidualnej,
- gotowość do ustawicznego uczenia się,
- odpowiedzialność za działania zawodowe,
- samodzielność,
- samokontrola,
- systematyczność,
- zainteresowania informatyczne,
- zamiłowanie do ładu i porządku.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.3. Kompetencje społeczne; 3.4 Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Praca w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych pod względem wydatku energetycznego należy do prac lekkich. Występuje w niej również obciążenie umysłowe, związane np. z analizowaniem, rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem decyzji w zakresie informatyzacji wybranych procesów w przedsiębiorstwie.
W zawodzie analityk systemów teleinformatycznych wymagana jest sprawność intelektualna, zręczność rąk i palców oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu analityk systemów teleinformatycznych są m.in.:
- wady i dysfunkcje wzroku, których nie można skorygować szkłami optycznymi lub soczewkami oraz zaburzenia w zakresie rozróżniania barw i małych szczegółów (daltonizm),
- brak koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zaburzenia sprawności rąk i zręczności palców,
- poważne schorzenia kręgosłupa,
- niepełnosprawność narządu słuchu, która nie może być skorygowana aparatem słuchowym w przypadku co najmniej jednego ucha, tak aby możliwa była komunikacja werbalna.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Obecnie (2018 r.) do podjęcia pracy w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych wymagane jest wykształcenie wyższe I lub II stopnia.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Podjęcie pracy w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych ułatwia posiadanie:
- dyplomu ukończenia studiów I oraz II stopnia na kierunku informatyka, telekomunikacja, analityka biznesu lub pokrewnym oraz posiadanie odpowiednio tytułu licencjata lub magistra,
- świadectwa ukończenia studiów podyplomowych, np. w zakresie analityka biznesowa i wdrażanie systemów informatycznych, modelowanie systemów i procesów, certyfikowany analityk systemów IT, analityka danych itp.
Dodatkowymi atutami przy zatrudnianiu w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych są m.in.:
- suplement dla absolwentów szkół wyższych – Europass (w języku polskim i angielskim), wydawany na prośbę zainteresowanego przez szkoły wyższe razem z dyplomem ukończenia studiów,
- zaświadczenia o udziale w szkoleniach wewnętrznych organizowanych w przedsiębiorstwie wyspecjalizowanym w zakresie informatyzacji procesów w przedsiębiorstwie,
- certyfikat CCBA (Certificate of Competency in Business Analysis, w dosłownym tłumaczeniu na język polski certyfikat kompetencji w analizie biznesowej),
- zaświadczenia o udziale w szkoleniach organizowanych przez stowarzyszenia i organizacje branżowe,
- certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego w zakresie czytania dokumentacji technicznej systemów teleinformatycznych oraz w mowie na poziomie komunikatywnym.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Pracownik w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych ma możliwość m.in.:
- rozpocząć pracę od stanowiska stażysty/praktykanta lub pracować pod nadzorem bardziej doświadczonego analityka, a następnie wraz z nabywaniem doświadczenia zawodowego awansować na samodzielne stanowisko asystenta, młodszego analityka, analityka i starszego analityka, czy też głównego analityka,
- po nabyciu dalszego doświadczenia zawodowego, kompetencji organizacyjnych i w obszarze kierowania ludźmi awansować na stanowisko kierownicze średniego szczebla, np.: lider projektu, kierownik zespołu, wydziału/działu, a następnie na stanowisko kierownicze wyższego szczebla, np.: zastępca dyrektora, dyrektor instytucji,
- doskonalić swoje umiejętności, uczestnicząc w krajowych i międzynarodowych branżowych szkoleniach, seminariach, konferencjach,
- rozszerzać swoje kompetencje zawodowe poprzez kształcenie i potwierdzanie kompetencji w zawodach pokrewnych, w tym podejmując studia podyplomowe w obszarach pokrewnych lub komplementarnych, m.in. w następującym zakresie: analityka biznesowa i wdrażanie systemów informatycznych, modelowanie systemów i procesów, certyfikowany analityk systemów IT, analityka danych itp.,
- założyć i prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług związanych z analizą systemów teleinformatycznych.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych nie ma możliwości potwierdzania kompetencji zawodowych w systemie edukacji formalnej i pozaformalnej.
Uczelnie wyższe:
- poprzez wydanie dyplomu ukończenia studiów I lub II stopnia potwierdzają nabycie odpowiednio tytułu licencjata lub magistra na kierunku informatyka, telekomunikacja, analityka biznesu lub pokrewnym,
- wydają świadectwa ukończenia studiów podyplomowych np. w zakresie: analityka biznesowa i wdrażanie systemów informatycznych, modelowanie systemów i procesów, certyfikowany analityk systemów IT, analityka danych.
Kompetencje w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych potwierdza także certyfikat CCBA (Certificate of Competency in Business Analysis) wydawany przez International Institute of Business Analysis.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie analityk systemów teleinformatycznych może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego
zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności
|
Kod zawodu
|
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych
|
251102
|
Projektant/architekt systemów teleinformatycznych
|
251103
|